Quan em vaig plantejar el fet de treballar les emocions amb dos dels alumnes (P. C i G. R), vaig buscar materials que m'anessin bé. Finalment vaig decidir fer el meu propi material.
Us el presento:
En aquest mural hi ha representades 6 emocions o estats d'ànim: content, trist, por, vergonya, enfadat i em sento bé. Tant les cares (emoticones), com les frases porten un velcro al darrere per tal de fer que el material sigui manipulatiu.
Ja he pogut treballar-ho amb els dos alumnes i els hi ha encantat!!! Ho hem treballat de manera que ells ordenaven els dibuixos com volien i llavors buscaven el nom que s'hi relacionava. A més, em posaven exemples de moments en què ells tenien aquella emoció i això donava peu a parlar de diferents temes que els preocupaven. A més, sobretot amb en G. R (alumne de 1r de primària), ens ha ajudat a practicar la lectura, ja que hi continua tenint forces problemes.
Amb l'altre alumne, en P. C, que li agrada molt dibuixar, al costat de dues emocions, hi va dibuixar una situació en què es sentia com el dibuix.
També vam jugar un joc a l'ordinador sobre les emocions. Es tractava de formar diferents cares seguint unes instruccions. Ells havien d'escollir quins ulls, boca i cabell escollien per representar l'emoció que els hi demanaven.
Us deixo la pàgina web: www.bartolo.cl/juegos/formar-diferentes-caras/.També hi trobareu altres jocs i activitats. És en castellà.
Us deixo la pàgina web: www.bartolo.cl/juegos/formar-diferentes-caras/.També hi trobareu altres jocs i activitats. És en castellà.


Laura,
ResponEliminapost molt interessant on descrius una metodologia de treball de la vessant emocional de l'aprenentatge, la gran oblidada, i la que fa que els alumnes siguin considerats persones.
És cert. Sovint busquem respostes a les coses que els hi passen als alumnes i no ens parem a pensar en els seus sentiments i emocions personals. Crec que és un tema molt interessant i que pot ajudar a fer-nos una idea de com està la persona.
EliminaHola Laura!
ResponEliminaCrec que has fet un treball molt interessant. A mi, personalment, és una vessant que m'interessa molt i que acostumo a treballar en qualsevol moment i amb infants o joves d'edats diverses. Considero que les emocions sempre s'han de tenir en compte i que moltes vegades ens ajuden, o ens dificulten, el poder incidir/accedir sobre altres àrees de treball i això s'ha de tenir molt en compte.
Crec que cada alumne, pacient etc. ha de sentir que ens interessem d'una manera "individual" per allò que els hi passa i només d'aquesta manera es podrà establir un bon vincle educatiu que ens permetrà poder treballar aquest i altres temes. És molt necessari que ens acostumem a conversar amb els nens i nenes, però des de nadons, fent servir llenguatge i comunicació emocional i donant l’espai i el temps necessari per a que ells/elles les puguin anar assolint adequadament i gestionant de forma cada vegada més autònoma i sana.
Totalment d'acord amb tu, Lorena!
EliminaHola Laura,
ResponEliminaem sebmla un treball molt interessant i super important per fer amb l'alumnat, cal que aprenguin a expressar com es senten, com es troben. treballant l'educació emocional, treballem una basant que fins ara era inexistent a dins de l'escola, però que per sort a còpia dels anys, s'ha ant veient que és imprescindible abordar-ho. Hi ha un conte que es diu: les emocions d'en POL que també és molt interessant per treballar aquest aspecte. Jo amb els meus alumnes faig uan csoa semblant al que tu has plantejat. en diem el plafó de les emcions i cada matí quan arribem i passem llista, cadascú penja la seva foto en el plafó que l''dentifica (els plafons són: em sento trist, em sentcontent i em sento enfadat) durant tot el dia poden anar canviant la foto de plafó segons com es vagin trobant de manera lliure. És una molt bona eina perquè ells s'expressin i perquè tu com a professional puguis detecar aspectes que d'una altra manera seria més difícil.
M'agrada molt això que expliques que fas amb els teus alumnes. És una manera d'ajudar-los a conèixer-se ells mateixos i a la vegada permet que el professional pugui veure aspectes que potser d'una altra manera es passarien de llarg.
EliminaEn aquest pràcticum he pogut veure que hi ha bastants alumnes que tenen diferents problemes manifestats a la classe, i que no hi ha cap trastorn al darrere, simplement que estan passant per un moment personal difícil, tenen ansietat... Penso que l'educació emocional és importantíssima a l'hora de treballar amb aquests alumnes.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaHola Laura,
ResponEliminaenhorabona per teva proposta ja que em sembla una manera de visualitzar millor les emocions per poder entendre-les i compartir-les. M'agradaria apuntar algunes coses:
- Personalment prefereixo les imatges que treballen amb cares de persones que no pas emoticones. Crec que ajuden a l'infant a identificar millor les emocions i a poder parlar-ne: perquè creus que aquest nen està trist? En quines situacions estàs content com el nen de la foto? etcètera.
- M'agraden molt els materials que un mateix es crea. Existeixen moltes possibilitats al mercat, però quan el fas tu mateixa té un valor afegit. És més fàcil planificar activitats i ampliar-lo quan calgui.
- També existeixen materials al mercat per treballar-ho. A mi particularment m'agraden molt els de NATHAN. Tot i què és una casa francesa els seus jocs no tenen acompanyament textual. Hi ha instruccions bàsiques per cadascun però són fàcilment adaptables a jocs que tu inventis o proposin els infants. En relació a les emocions a mi m'agrada molt aquest material:
http://nathan-cms.customers.artful.net/ecatalogue/dme/3133091113599/appli.htm?page=80
http://www.nathan.fr/materieleducatif/catalogue/produit.asp?ean13=3133093371942#descriptif_produit
- Un recurs xulo per treballar-ho també és un simple mirall, perquè ells puguin reconèixer i analitzar la pròpia expressió.
- Per acabar i per evitar parlar de les emocions de forma poc contextualitzada l'infant pot disposar de la seva pròpia icona (nom, foto, dibuix...) i situar-la en el mural de les emocions cada cop que acaba una activitat o té un conflicte. És una bona manera d'identificar-les, iniciar el diàleg i d'utilitzar el recurs en contextos reals, que sigui pràctic en situacions quotidianes.
Espero haver-te aportat quelcom nou!
Moltes gràcies, Olga.
EliminaEm miraré l'enllaç que has posat. Tot el material dedicat a treballar les emocions pot ser interessant.
Com dius, potser si que és més identificable les cares de persones. En el meu cas, juntament amb la psicòloga vam decidir de fer-ho amb emoticones, ja que als alumnes els hi agrada molt. Sovint, la mateixa mestra de la classe els hi segella una cara feliç quan han fet molt bé els deures, o quan els han de felicitar.
Molt bé Laura, enhorabona.
ResponEliminaAmb el teu material has fet palès un aspecte importantíssim dins de l'educació i també del creixement personal dels alumnes. Per a aprendre i transmetre'ls continguts hem de treballar la confiança, l'estima, el recolzament, la pau, la tranquil·litat, la validesa personal, l'expressió dels sentiments i com fer front a les emocions, ja que ens acompanyen tota la nostra vida.
En ocasions, els nostres alumnes a l'igual que els docents tenim moments complicats que afecten al procés d'ensenyament-aprenentatge. És molt important reconeixer-los, saber-los gestionar i superar els que no siguen positius.
Gràcies per compartir eixa experiència.
Javi Parra.
"El que aprenc avui ho compartisc demà amb els alumnes."
És ben cert el que dius!
EliminaSobretot en alumnes de primària, que senten coses però no saben com gestionar-ho. El primer pas és reconèixer aquestes emocions per després treballar-les. De vegades, si hi ha emocions negatives, aquestes interfereixen en els processos d'aprenentatge, i és la nostra tasca la de donar pautes i opcions als alumnes per tal de saber-se gestionar i controlar.
Hola Laura,
ResponEliminaPenso que és un bon recurs, jo ho vaig veure en una USE d'una escola de Primària on cada matí quan fan la rebuda dels seus alumnes posen al costat del seu nom una d'aquestes icones/ imatges, són alumnes als que sovint, per les seves dificultats els hi cosa expressar com es senten i és una eina de grant utilitat tant pels alumnes com pels mestres i educadors que els atenen, els hi facilita expressar com se senten i facilita una mica la seva tasca amb ells.
També és un punt de partida per al diàleg i l'autoconeixement dels propis nens en general. Bon recurs!
Totalment d'acord, Hermínia! És un recurs (aquest o qualsevol altre d'aquest tipus), interessant pels alumnes i també pels mestres.
ResponEliminaLes fitxes que has realitzat les trobo molt útils i interessants i crec que una bona manera de complementar-les és amb el que comenta la Núria de poder canviar el nostre estat d’ànim, segons passa la nostra jornada a l’escola, i pel que ella comenta els nois i noies han adquirit aquests hàbits de treball de l’educació emocional. D’aquesta manera nosaltres mateixos com a docents podem entendre millor que els hi passa en aquell moment als nostres alumnes i si és necessari fer les actuacions que siguin pertinents.
ResponEliminaM’ha agradat el comentari que ha fet l’Olga de potser millor cares de persones en comptes d’emoticones, i juntament amb la idea del mirall m’ha fet pensar en una idea que també pot ser divertida: “ al començament de curs fer fotografies a cada alumne posant cara de : content, trist,enfadat, pensatiu,vergonyòs,..plastificar les fotografies de cada alumne i que cadascú les tingui a la seva disposició per tal d’anar ficant la seva pròpia cara segons el seu estat d’ànim!!! “ Què us sembla??
M.Carmen Fernández Gomila
Bona proposta la de que els propis alumnes generin el banc d'imatges!
EliminaHola Laura,
ResponEliminaHo trobo molt interessant, jo amb els meus alumnes també feia un treball de les emocions, però ho feia que cada dia quan arribavem, i feiem el bon dia, cada nen posava la seva foto o el seu nom a l'emoció de com es sentien durant aquell dia, i en parlavem de perquè estava content, trist, etc. Els agradava molt i era molt interessant per veure com s'explicaven sobre el perquè d'aquella emoció!
Laura m'agrada molt el treball emocional que proposes! Coincideixo amb els comentaris de la resta de companys/es i voldria afegir un material que estem proposant de treballar i penso que és molt interessant. S'anomena "Sentir i pensar" Programa d'Intel·ligència emocional per a nens i nens de 3 a 5 anys. Ed. Cruïlla. A partir de contes i altres elements es proposa un treball molt enriquidor. Si tens oportunitat, cerca'l i ja em diràs.
ResponEliminaMolt interessant Laura! de vegades és molt millor optar per la creació dels propis materials si la situació t'ho permet (en el meu pràcticum no m'ha estat possible). A més, penso que treballar les emocions és molt important per als nens i un tema que no hauria de passar desapercebut en les escoles. Felicitats per la feina!
ResponEliminaHola Laura,
ResponEliminaen primer lloc, felicitar-te per donar-li a l'educació emocional el pes que té i treballar la gestió de les emocions partint de la pròpia consciència i de l'autoconeixement. M'ha encantat! A banda de la gestió de l'estat personal, és fonamental aprendre a reconèixer com em sento jo, com es senten els altres, reconèixer les emocions en els altres per poder gestionar millor les pròpies relacions i per treballar valors fonamentals com l'empatia.
Coincideixo amb l'Olga en el fet què crec que sempre són més properes i significatives les imatges reals i si poden ser d'ells o elles mateixos/es millor encara!
També coincideixo amb l'Herminia amb què això facilita molt l'expressió de com es senten i això és especialment important en alumnes que mostren dificultats en l'expressió oral. Tot suport que possibiliti una millor comunicació els ajudarà a expressar-se amb major confiança i seguretat i alhora els reduirà la frustració que produeix on poder comunicar el que sento o que no m'entenguin el què vull dir.
La idea que proposa la Núria, tal i com diu la M. Carmen, pot acabar d'arrodonir aquest material que presentes, ja que dóna molta informació al docent que tracti amb l'alumnat però també als companys. Seria bo també que a major edat s'ampliessin el ventall d'emocions en el plafó incloent-hi el total d'emocions bàsiques. Bisquerra fa una classificació d'aquestes, que és de les més actuals, en la qual les divideix en emocions positives, emocions negatives i emocions ambigües, basant-se en el grau en el qual les emocions afecten al comportament. Aquest coneixement enriqueix també el coneixement de l'estat d'ànim dels altres i com haig de gestionar la relació amb els altres segons quina emoció tinguin en cada moment.
No conec el material que comenta l'Eva però li donaré una ullada perquè segur que comparteix un munt de bones idees per treballar l'educació emocional des de ben petits i donar-li continuitat.
Gràcies per compartir-ho!