dimarts, 30 d’octubre del 2012

Contextualització

El centre on realitzo les pràctiques, Centre de Psicologia de Vic, és un centre privat on hi treballen diferents professionals, però majoritàriament des de la psicologia. En aquest centre hi acudeixen, entre d'altres, alumnes amb problemes d'aprenentatge, amb dislèxia, amb trastorns de TDA i TDAH, trastorns de conducta (...), que hi han estat dirigits des de les escoles o bé a nivell familiar.

Les meves pràctiques les puc dividir en des parts ben definides.
A) Un dia a la tarda estic al centre, observant i actuant amb diferents psicòlogues, els alumnes que hi assisteixen. Ja havent passat els primers dies, les tasques que realitzo són aquestes: durant la primera hora estic amb una psicòloga i revisem i corregim els testos que ja s'han passat a alguns nens/es, ja siguin del mateix centre o bé de l'escola. És interessant trobar-te davant dels testos que s'han anat parlant al llarg de les assignatures, i poder valorar-los i treure'n les conclusions. Sobretot ens centrem en les proves psicopedagògiques: STAIC, EDAH, CONNERS, però també el WISC-IV... És molt difícil, un cop tens els resultats que no acaben de ser significatius, veure cap on ens hauriem d'encaminar...
La segona hora, estic amb una altra de les psicòlogues que fa un treball amb en V. i l'O.*. El treball s'acostuma a fer en parelles, ja que d'aquesta manera treballen més a gust. Aquests dos nenes estan diagnosticats de TDA i es fa sobretot un treball d'organització i de planificació: registre d'activitats diàries, control de l'agenda, registre dels deures. A través de diferents jocs es treballa l'atenció (Joc "Wisconsin"), la organització, però també l'autocontrol i la serenitat a través de diferents tècniques (la tortuga, el banc de boira, el disc ratllat...)
Per últim, amb un grup d'adolescents treballem les habilitats socials. Aquest grup és molt divers, hi ha nois i noies amb diferents problemàtiques (retard, TDA, risc social, trastorns de conducta), però que tenen en comú la manca d'habilitats per relacionar-se. Cada dia que ens trobem es treballen diferents aspectes. Ja hem treballat les habilitats comunicatives, perdre la vergonya a l'hora de parlar amb desconeguts i el valor de l'amistat.
Ja aniré posant el dia els aspectes més interessants de cada intervenció.

B) Un dia al matí fem les intervencions a una escola concertada. Aprofitant que venen dues de les psicòlogues del centre privat a l'escola on treballo, estic amb elles per atendre a les demandes sorgides des del professorat.
D'una cosa que me n'he adonat de seguida és del poc temps disponible per tractar i poder actuar amb totes les demandes. Aquestes dues psicòlogues només van a l'escola dos dies a la setmana, una es dedica més a infantil i primària, i l'altra al cicle d'ESO. Amb aquests dos dies és impossible fer una tasca ben feta i fer el seguiment adequat que necessitaria cada alumne! Una de les coses que s'ha fet imprescindible és el fet de PRIORITZAR aquelles demandes que es puguin considerar més urgents o necessàries. Per aquest motiu, sovint hi ha queixes d'algunes mestres perquè no es fa una intervenció més ràpida a les seves demandes plantejades.
Cada divendres comencem organitzant-nos l'agenda amb tots els alumnes que s'han de veure aquest dia. Es busquen les carpetes pertinents i es fa un repàs general del que s'haurà de fer. A part de tractar als alumnes, molt sovint també s'han de fer entrevistes amb les tutores per tal de fer un seguiment de com van els seus alumnes.
Actualment estem fent proves i seguiments amb aquests alumnes: MP (2n Pri), EM (4t Pri), IG (4t Pri), EV (6è Pri). Més endavant em centraré en algun d'aquests casos.

* Per preservar la identitat dels alumnes, només hi posaré les seves inicials.