La dislèxia és una dificultat significativa i persistent que afecta les habilitats lingüístiques associades a la lectura i a l'escriptura, especialment a la discriminació fonològica, la descodificació, la memòria a curt termini, la percepció i la seqüenciació.
Es manifesta com una dificultat d'automatització de la lectura, problemes d'ortografia i, de vegades, també del càlcul aritmètic.
Les causes de la Dislèxia no s'han de buscar en el quocient intel·lectual, ni en la situació emocional o sociocultural de la persona afectada.
Al centre treballem amb una parella d'alumnes, l'A i el B, que estan diagnosticats l'un amb una dislèxia lleu (6è Pri) i l'altre amb una dislèxia greu (1r ESO). A part del treball en la lectoescriptura també es reforcen els hàbits d'estudi i de lectura, l'autoestima i la motivació. Sovint fem un treball individual però acabem amb un treball conjunt. L'últim dia van fer uns mots encreuats individualment, però llavors vam fer una lectura compartida d'un text que parlava sobre l'esforç i els objectius. També es va treballar la comprensió entre tots dos.
Finalment, vam fer un joc de lectura de paraules per parelles, tipus ascensor. Un fa llegir les paraules a l'altre, que estan ordenades en una columna. Quan es llegeix una paraula malament, l'altre li ha d'indicar i s'ha de tornar a començar.
Seria una cosa semblant a aquesta, però enlloc de síl·labes, amb paraules:
L'objectiu seria arribar a dalt de tot sense haver fet cap error!

En casos així, a part de treballar la part més acadèmica és molt important, com ja feu, treballar la part més emocional i ajudar en la seva autoestima. Pensa que tenen dificultats en un aspecte que veuen a l'institut en excès i això els acaba angoixant molt!
ResponEliminaBona nit,
ResponEliminaDesprés d'anar seguint el teu bloc, arribo a la següent conclusió: m'agrada llegir la teva experiència perquè el fet de treballar la vessant de la psicopedagogia des d'un centre psicològic i no d'es d'una escola, dónen una altra visió de la feina així com dels diferents casos que poden anar sorgint.
Crec que has anat tocant diferents temes de manera que hem pogut fer-nos a la idea de quines són les tasques que es desenvolupen al medi que tu estàs realitzant les teves pràctiques i considero positiu l'enfocament de la relació una entrada per contingut: així has anat obrint i tancant portes dexant-nos clar què aprenies en cada moment.
Gràcies per la teva aportació, estic segura que tots també n'hem après una mica!
Betania.
http://bohemiantea.wordpress.com/