dilluns, 5 de novembre del 2012

Treballant tècniques d'autocontrol


En una de les sessions dutes a terme al centre, amb en V. i l'O, (nens diagnosticats de TDA), es vol treballar l'autocontrol. La psicòloga els explica el que farem: es llegirà una història que més endavant donarà peu a parlar de la serenitat i de l'autocontrol. En aquest cas, es llegeix el conte "El toro Xispa brava". Ho fan els dos nens alternativament, han d'estar atents i no perdre el fil.
Un cop llegida la història se'n fa un resum en veu alta per comprovar que tots dos l'han entès perfectament. Seguidament, es fa un paral·lelisme amb situacions viscudes per ells a l'escola, a casa, amb els amics i companys...
A continuació es fa un recordatori (ja s'havien treballat anteriorment) de les estratègies o tècniques d'autocontrol. Entre els dos nens van explicant les diferents tècniques, a la vegada que les representen. 

Aquestes tècniques són:

- Tècnica de la tortuga: és una tècnica per controlar l'agressivitat en situacions disruptives. Es tracta de respirar profundament i tancar els punys. Com una tortuga, es tracta d'amagar-se a la seva closca.

- Banc de boira: és una tècnica assertiva per tal d'afrontar les crítiques sense barallar-se. Es tracta d'imaginar-se que hi ha boira, i així no veiem ni sentim a l'altra persona.

- Disc ratllat: és una altra de les tècniques assertives i es tracta d'anar repetint el mateix. Si un nen/a et diu que facis una cosa dolenta, es tracta d'anar-se repetint: no, no, no, no m'interessa...

Altres estratègies que es poden utilitzar a casa: picar el coixí quan estem nerviosos, escoltar música, sortir a fora i fer xuts..

Els dos nens ho treballen junts i molt bé, s'ajuden a fer-ne memòria conjuntament. Seguidament fan un joc de representació d'aquestes estratègies buscant exemples de la seva vida quotidiana, ja sigui a l'escola o a casa.

1 comentari:

  1. Hola Laura!
    Has començat molt bé el blog.
    M'agraden les tècniques que has escrit d'autocontrol. Les assertives s'utilitzen en la mediació escolar.
    Segons l'edat dels nens, també els podeu demanar quines fan anar ells. Sense saber-ho els en van sortint moltes, i es fan conscients de què les utilitzen.

    ResponElimina